Alhamdulillah, dapat jugak menulis. Sudah dekat 2 bulan bekerja di Kelantan. Rohm Wako. Berjalan kaki , lebih kurang 5 minit ke syarikat rohm. Dulu, hampir satu jam . Makan pagi pun, sedap. Berlumba-lumba semua pekerja. Rehat tengahari , makanan di beri harga separuh dari biasa.  Semoga dapat syukur selalu. Dulu, makan tengahari sekali dengan 20 orang satu batch, di jepun . Sekarang,  makan tengahari, dapat makan dengan lebih ramai pekerja-pekerja lain.

LED ROHM

Sekarang , diamanah berada di bahagian QC, LED. Dulu, waktu kerja di Jepun ; bahagian QC lah yang selalu kene balik  lewat. Hujung minggu pun, ada hari kena standby. Teringat sungguh aku pada geng baikku, Kameo kun.Kameo, seorang saja yang terpilih masuk QC. Kameo ; budak yang nakal-nakal sikit. Tapi, ulat buku jugak kadang-kadang . Dan perokok . Selalu berbasikal sekali ke syarikat. Selalu kongsi cerita pasal kamen rider. Selalu pinjam duit aku, waktu tak cukup duit . Kameo…Kameo…

Satu hari, waktu mahu pulangkan balik duit yang dipinjam , ditampalnya duit kat depan pintu rumah.

“no money, no life “. Nota yang di lekatkan sekali ngan duit.Nakal.

PERBANDINGAN

Sekarang, di tempat kerja baru, tak banyak berubah. Waktu balik kerja; lebih kurang sama. Cuma suasana kerja, lebih tenang. Bukan bermakna, masa lapang ada banyak. Selalu teringatkan syarikat dulu dan sekarang. Teman-teman dulu dan sekarang.

Dulu, hujung minggu; main futsal dengan budak-budak yamanashi university. Kadang-kadang , main futsal dengan rakan jepun. Bergabung syrikat di tokyo dan di yamanashi. Dan ada kala jugak, pi keluar pergi outlet sekali dengan kawan jepun. Ataupun, jalan-jalan hujung minggu dengan Badrul dan Shuhei kun.2 sahabat baik , jumpa di luar waktu kerja. Silaturahim, hadiah dari Allah.

Sekarang, main futsal bersama operator , technicion dan engineer-engineer kilang. Kadang-kadang keluar pergi latihan dikir barat. Satu ruang jugak untuk bergaul, kenal lebih ramai orang dan belajar bahasa kelate. Program tabiyah berjalan slow sangat. Sempat jugak pergi dengan ketua bahagian ke ceramah di Masjid Mukim Che Kok. Lepas kerja, pi dengar ceramah. Tapi, baru jah sekali. Sedang cari ruang lagi.

Hari ni, baru start cuti tahu baru. Ada rakan sekerja yang akan berhenti untuk sambung master. Banyak perkara yang boleh belajar dalam setiap hari.

QC

Rakan-rakan sekerja. Satu persahabatan.

Fastaqim.

Advertisements