Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh wamarfiratuh wa ridhwaanuh.Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw. Alhamdulillah ,aku masih lagi berpeluang untuk menulis. Salah satu nikmat dari Allah swt.

Marhalah Kerja

Hampir 5 bulan saja lagi, aku akan tamat pengajian di kolej teknikal. Seterusnya akan masuk marhalah baru. Marhalah kerja. Peringkat atau alam pekerjaan. Dari sekarang ,aku perlu lebih jelas untuk pandang ke depan.

Sebagai manusia , aku kadangkala lemah. Tidak gagah selalu. Namun, aku suka untuk mengambil teladan sirah sebagai pengajaran. Mengimbas kisah-kisah perjuangan. Mengenang saat berjuang bersama teman-teman. Kadang-kadang aku juga takut dan bimbang, bila persoalan ” benarkah aku sedang berjuang ? ” , aku ajukan buat diriku sendiri.

Nikmat Allah tidak terhitung

Bulan lepas, aku sempat ke Nagano. Perjalanan pulang dari Nagano ke Nagaoka memakan masa hampir 5 jam, jika laluan dengan train diguna. Tiba di Stesyen Keretaapi Nagaoka untuk ke kolej, aku memilih untuk naik bas.Aku memilih sudut di kerusi yang paling belakang. Didalam bas, ada sesuatu pengajaran yang cukup mendidik diriku.

Di saat aku sedang berfikir ,merancang dan mengatur perjalanan masa depanku ,aku dapat melihat sebuah keluarga yang bahagia di satu sudut bas tersebut. Seorang ibu berbangsa jepun dan 2 orang anak kecil perempuan. Sangat comel.

Melihat kerenah mereka ,aku teringat keluargaku. Si anak bertanya sesuatu, si ibu lekas membalas. Aku membaca pertuturan mereka. Sekalipun tidak faham. Aku cuba memahami. Benar nikmat Allah itu luas ! Kasih sayang Allah itu agung ,tak terkira.

Anak- anak kecil perempuan yang comel itu berbahasa dengan bahasa isyarat. Si ibu membalas dengan kasih sayang. Air mata ku menitis. Aku hambaMu yang hina ,duhai Allah. Aku seringkali mencari kelemahan kasih sayang Mu.Pimpinlah aku ,duhai Allah.

Ketika Ramadhan, klip video INI kerap jadi teman tarbiyahku. Tapi, selepas Ramadhan berlabuh, Allah hadiahkan aku pengalaman yang cukup bermakna.

AKAN KUSYUKURI NIKMATMU SELALU,DUHAI ALLAH.

