Bangsa yang telah membuktikan, sesiapa sahaja yang mengambil Islam, akan beroleh kemuliaan yang dijanjikan Tuhan – laman saifulislam.com.

Aku masih jauh dari kenal siapa tokoh Badiuzzaman Said al-Nursi ini..

Nasihat buat anak muda yang ustaz tuliskan ,aku tujukan khas buat ingatan diriku.

“Sesungguhnya usia mudamu akan pergi meninggalkan kamu. Andai kamu tidak mengekalkan diri dalam lingkungan Halal, maka usia muda bukan sahaja akan hilang nikmat kebahagiaannya, malah ia akan menganugerahkan kamu kebinasaan dan penderitaan dalam kehidupan dunia ini, di alam kubur dan di Akhirat sana. Namun dengan Tarbiyah Islam, engkau pasti akan membelanjakan usia mudamu dalam syukur dan penuh kemuliaan, dengan kebajikan dan ketaatan, dan semua itu akan berterusan hingga kamu mencapai kemudaan yang abadi di Sana nanti…”-pesanan Badiuzzaman Said al-Nursi.

Masa muda…

Anak muda..

Pemuda-pemuda..

Aku terus jatuh cinta..cintaku pada masyarakat turki.Aku menanam azam bahawa satu hari nanti, aku ingin menyentuh turki.Biar sekalipun tidak dengan berpijak dengan negaranya.sekurang-kurangnya aku bisa ketemu dengan pemuda-pemuda turki yang dipenuhi dengan rasa ukhuwah.

Dalam diam, aku mengakui pemuda turki mampu berkehadapan dalam memimpin ummah dalam membangunkan islam.

Bangunan baru islam.

Pemuda-pemuda roh baru.

Semoga aku dan kalian juga, becita-cita menjadi roh baru itu.

Ramadhan ,semoga aku tidak sabar menerima didikan tarbiyah mu.

-jazakallah ustaz hasrizal, atas sentuhan pengembaraan dakwah lembutmu.Hatiku tersentuh.Ku ulang beberapa kali , alunan lagu Kervansaray.

