Bismillah.

Rata-rata pelajar di jepun akan menghadapi musim exam pertengahan semester.Dan ada yang akan bercuti panjang.Ada juga yang berpeluang untuk merasai ibadah ramadhan di tanah air.Masing-masing dengan perancangan.Semoga berisi kebaikan.

*****

Beberapa perkara yang ingin dikongsi sama pada minggu ini,  termasuklah kehilangan Syuhadah Marwa (KLIK :BACA LAGI) di bumi serba canggih, German; tapi masih jauh ketinggalan dari sudut penghormatan sesama manusia!! Mahu tahu lebih lanjut, sila kunjungi disini.( ada himpunan video supaya lebih TAHU dan meningkat SEDAR )

Juga apa yang berlaku di China.Etnik Uighur (BACA LAGI) ; adakah mereka umpama penduduk asli di dataran China ?
grandfather urumqi Etnik Uighur -Turkistan Timur- Islam di China ; merupakan beberapa istilah yang berkait. Dari seorang anak muda yang tidak lari dari jiwa untuk merantau, ana sering menanam azam untuk menjejakkan kaki di tanah islam, bumi China yang bebas.

Ingin sekali mengetahui sejauh mana penglibatan muslim China dalam pembinaan Tembok Besarnya.Ingin tahu lebih lagi tentang seorang sahabat nabi yang sanggup merantau jauh demi untuk membebaskan manusia dan bumi china kepada pengibadatan hanya kepada Dia  yang Esa.

syuhada' malcom x

Muslim sering dijatuhkan.

Sekilas ingatan buat syuhada’ Malcom x.

*****

China ; tidak banyak yang ana tahu.Belum pernah ke sana.Mungkin, kini ana hanya bersahabat dengan beberapa teman berbangsa cina.Mungkin segala kebaikan yang terdapat pada mereka, turut sama dimiliki oleh muslim di China, juga anak-anak kecil muslim di sana.

Malah pastinya lebih lagi, kerana mereka berjiwa muslim !

Dunia islam, warganya muslim !

*****

Melihat penderitaan dan kesusahan mereka, ana seringkali merenung.Membandingkan dengan kesusahan diri yang kecil, tika di uji.Duhai Allah ,kuatkanlah hati-hati kami.

Perteguhkanlah ikatan kasih sayang sesama kami.Lapangkanlah dada kami.Jauhkanlah dunia dari hati-hati kami.

Duhai Allah, tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Labuhkanlah kecintaanMu pada kami, insan yang berjiwa hamba.

Tiada kekuatan melainkan dariMu.KepadaMu lah, tempat kami mengadu dan bermohon.Duhai Allah,tetapkanlah ingatan kami padaMu.

doa pelembut jiwa

Advertisements