Salam raudhah,salam kebahgiaan hati buat semua.Moga kalian berada dalam kerendahan dan kebahagian jiwa.Bukankah dengan mengingati Allah itu,hati akan menjadi tenang..Lunakkanlah hatimu selalu, dengan ingatan padaNya, duhai diri.

Kebelakangan ini, banyak benar perkara yang ingin dikongsikan.Beberapa hari yang lalu juga, aku telah menerima kata-kata nasihat dari seorang penulis.Zaid Akhtar dengan penulisan yang turut menyisipkan konsep dakwah didalamnya, memberikan aku sedikit kekuatan untuk menulis.Buat sahabat-sahabat yang ingin tahu siapa beliau dan pemikirannya, aku cadangkan sebuah buku Sesegar Nailofar.Bunyi tajuknya, lebih menjiwai sifat lembut wanita,namun sisi dalamnya berkisar perjuangan anak muda membantu perjuangan islam.Sumber.

Banyak  isu kebelakangan ini yang turut ingin dibincang sama.Sejak bermulanya wabak selsema teruk yang melanda dunia ; merupakan satu musibah,renungan dan satu siri peringatan dari Pencipta.Media Jepun juga tidak dapat duduk diam ! Kini, isu Taliban ( gerakan kebangkitan pelajar ) di Afghan, yang dikepung dan di ganyam sehabis-habis oleh tentera kuffar dan munafik ! Atas nama banteras terrorism, kalian (musuh Allah) bebas memperlakukan saudara seakidah kami !
ummah diikat?

Palestin jua, yang masih dijajah..-aku turut membaca satu laporan semalam yang menyatakan bahawa kerajaan pimpinan Haneyya;iaitu penguasa tanah asal Palestin ,menggesa seluruh pemimpin dunia islam untuk mengiktiraf Jurusalem sebagai ibu kota Palestina.Sumber.

Beberapa hari lepas, bekas perdana menteri Korea Selatan meninggal dunia kerana rasuah.Diberitakan sebagai membunuh diri.Seorang pemimpin tertinggi sebuah negara,pastinya berbekalkan ijazah dan sanjungan yang tinggi.Aku menilai dan kalian juga menilai.Namun setiap satu yang berlaku, pasti ada penilaian yang agung dari Pencipta.

2 hari lalu, aku diberi peluang untuk mengikuti kuliyah Palestina:Masihkan kita berqunut nazilah ?-anjuran dari IPIJ.Sumber. Jazakallah penganjur atas inisiatif menganjurkannya.Aku hanya sempat mengikuti sebahagian kecil kuliyah sahaja.Tidak ketinggalan aku juga sempat bertanyakan soalan tentang 2 orang tokoh yang selalu aku minati.Namun aku sering tertukar dengan peribadi,susuk tubuh mahupun nama mereka ! Khaled Masyal dan Ismael Haniyya, umpama Syuhada’ Sheikh Ahmad Yassen dan Syuhada’ Dr Aziz ar-Rantissi.Di tanah air juga, ada 2 tokoh aku kagumi, tak ubah persis 2 syuhada’ agung ini.

Dunia terus memutarkan usia.Pelbagai perkara silih berganti.Manusia diuji dan terus diuji.Ada yang tabah akan terus menghadapinya dengan berlapang dada, ada yang rebah terus menyalahkan Ilahi.Manusia itu lemah sifatnya.Hanya pada Dia lah,segala pergantungan dan pengharapan.Di mana aku dalam menilai semuanya ? Dimana kalian ?
indahnya islam

Tadzkirah buat diri..

