jauh merenung

Jauh sekali merenung,zul.

Pasti teringatkan sesuatu,barangkali.Sudah lama tidak bertemu dengan sahabat-sahabat.Sudah ada yang berumah tangga.Sudah ada juga yang menimang cahaya mata.Cepat benar masa berlalu.

Semalam kita pernah ketawa bersama,semalam juga kita pernah bersila di ruang liqo’ bersama,tapi hari ini,masing-masing dengan hala tuju yang berbeda.Namun dengan satu matlamat yang sama.Kadang-kadang aku sangat seronok melihat dan mendengar berita-berita belajar di negara tengah,di bumi para anbiya’.Beruntungnya kalian.Namun,dimana-mana sekalipun,ujian dan dugaan dari Allah tetap wujud.Untuk mentarbiyah hamba-hambaNya.

Semalam,kita pernah mendengar teliti kuliyah,sambil buku nota berbalut hijau ditangan.Pen mahupun pensel digerak-gerakkan.Siapa penceramahnya dan apa isinya,cepat sekali kami catat.Semua itu,tercatat sejarahnya.Ditegur kerana buku hijau yang tidak kemas.Ditegur kerana buku tazkirah hijau itu,caca merba tulisannya.

Ingin sekali aku kutip kembali buku hijau itu,sahabatku.

amir

Amir,nta sudahpun bergelar seorang suami.Mabruk ya akhi.Semoga berbahagia disamping memikul amanah tersebut,ya akhi.

Sejuk sekali,mendengar berita.Sahabat yang dahulu lembut budi bicaranya,murah senyumnya,jarang sekali terbit marahnya,tanpa disedari kini sudah membina masjid.Ana doakan semoga baitul muslim buat nta sekeluarga.

Sekejap benar masa berlalu.

dzulqarnain,amiq dan dzul

3 sekawan yang punyai banyak kenangan bersama.Suka sekali ana catatkan sesuatu buat ntum bertiga.Dzulqarnain,salam dari kejauhan buat nta.Sudah lama tidak mendengar perkhabaran nta.

Kalau dulu,sepanjang berjihad di medan spm,pasti masing-masing menyimpan banyak pengalaman pahit dan manis.Di penghujung tempoh persediaan perang,ada antara sahabat-sahabat kita yang akan mempraktikkan konsep uzlah.Beruzlah/menyendiri semata-mata mencari ketenangan untuk belajar.

Mengadap buku,sambil berhadapan dengan kawasan kuburan Cina di belakang bangunan asrama.Sesekali Dzulqarnain akan datang menjenguk.Kini,jarang sekali persahabatan umpama ini akan berulang kembali.Ana dambakan keindahan suasana biah seperti dulu.

Salam sahabat dari ana,moga kalian semua cemerlang dan bersemangat menghadapi segala amanah yang dipertanggunjawabkan oleh Allah.Mahu sekali ana berkunjung ke sana,merasai udara bumi barakah.

Advertisements