“Assalamualaikum,pian.Tokki sihat doh? Doh keluar dari bilik bedah?”

Lagi 20 minit,hendak masuk waktu isyak.Lagi 2 jam,datukku,atau lebih mesra dengan panggilan tokki akan keluar dari bilik bedah.Semoga Allah permudahkan segalanya,insyaAllah.

“Tokki sihat?”,begitu permulaan bualanku bersama atukku,lewat malam semalam.Tidak banyak yang diucapkkan.Cukuplah sekadar aku dapat mendengar suaranya,lantas ku minta,sepupuku menyambung perbualan kami.Suara tokki dari Hospital Kuala Terengganu bernada lemah.Hanya doa kejauhan dari seorang cucu biasa,yang mampu ana hadiahkan.

tokki mat

adik bongsuku dan rokok daun,bersama tokki

Tokki mat,itulah panggilan mesra kami anak-anak cucu.Aku,sebagai cucu pertama,banyak menyimpan kenangan manis bersama arwah nenekku,wan kalsom dan begitu juga dengan tokki.Pada waktu kecil,aku tinggal agak lama dengan tokki dan arwah wan kalsom.

Tika usai usia kecilku juga,aku sering tidur di dalam besen.Begitu cerita ibuku.Waktu itu,aku kerap demam panas.Mungkin itulah sebab utama kenapa aku di tidurkan di dalam besen yang berisikan air.Kata orang kampung,namaku kurang sesuai,maka ada baiknya,nama baru di cari ganti.

Dulu,aku dan adikku merupakan cucu kesayangan.Apa sahaja yang kami hendak,seringkali diturutkan arwah wan dan tokki ku.Sekarang,aku dan adikku sudah besar.Cucu-cucu datukku juga makin bertambah.Moga kami jadi contoh buat mereka.

Tidak lama lagi,tokki akan keluar dari bilik bedah.Semoga Allah berikan kami yang terbaik.

5.49 petang

