bola la Tamat sudah sebuah pertemuan besar antara team-team bola.Kesempatan menjadi sebahagian daripada gerak kerja program,merupakan satu peluang yang beharga.Kesempatan yang kadang kala meletihkan,namun mungkin jua berjaya untuk berubah menjadi sebuah ruang untuk lebih mengenali diri sendiri.Mengenal apa erti usaha sama.Mengambil tahu erti puas hati.Serta tidak mudah mengalah dengan kewujudan rasa marah yang kadang-kadang tenggelam timbul kerana aku jua seperti kalian,adalah manusia yang di ciptakan dengan nafsu.Sering jua melakukan keburukan.Dan memang banyak kesalahan yang telah ana lakukan padaNya.

Otsekaresamadeshta kepada semua. (Semoga segala keletihan semua terbalas olehNya)

Semoga ketemu lagi di program yang akan datang.Rindu jua bertemu kalian,duhai roh-roh islam.Namun,kadang kala tidak berkesempatan diri ini untuk mengungkapkan segalanya.

*****

Hari ke dua sebelum perlawanan bola diadakan,padang kolej sudah menebal dengan salji yang turun selama 2 hari tanpa henti.Namun,ketika hampirnya ke hari program,alhamdulillah salji semakin mencair.Mungkin inilah taikai (pertandingan) yang paling sejuk pernah diadakan.

“Naze konna jiki….sakka taikai yaruu no?”

( mengapa tika musim sejuk begini,kamu semua anjur taikai bola ? )

Teringat aku pada kata-kata jenaka,yang diucapkan oleh tutor japaneseku sebelum mendirikan khemah untuk program.Mungkin tidak lagi pada tahun akan datang,monolog aku sendirian.

*****

sahabat “Razif,dai (universiti) mana sekarang ? Gunma dai? Dah tahun 2,ke tahun 3 ? “,tanyaku tanpa segan.

Razif,kenalanku yang agak istimewa.Bertemu kami juga atas jejak sebuah pemusafiran.Bertemu kami di perhentian bas,ketika menghantar aku untuk berlepas ke klia.Sebuah dakapan dari sahabat,semoga selamat perjalanan sampai ke bumi nihon,untuk hijrah kali yang seterusnya.Sedar-sedar,razif sudah berada di tahun akhir pengajian.Tahun depan,akan graduate.InsyaAllah. “Aku ni dah tahun 4.Ha ha.Tahun depan,dah nak balik.Kau tu masih lama.Banyak lagi misi…..”,begitu pesannya.Arigatou atas hadiah ringkas darimu.Moga kita ketemu lagi,atas perancangan dariNya.

*****

Di kesempatan ini juga,aku ingin memberitahu bahawa ada seorang sahabat yang sedang menerima rawatan perubatan di sebuah hospital,setelah kemalangan dalam perjalanan pulang dari taikai.Beliau telah menerima beberapa jahitan di kepala.Keadaannya sudah stabil dan bertambah baik.Doakan jua,semoga dapat kembali genki (sihat) semula.Doa dari kalian,itu ucapan yang paling ku harapkan.Walaupun tanpa kenal,namun cukuplah semoga roh kita pernah ketemu suatu ketika dulu,atas sebuah janji dan semoga akan bertemu kembali di tempat yang di redhoiNya.

Catatan 9:25 pagi.Meja study.

*Ingin sekali cerita tentang sebuah projek besar.Kalian mahu tahu….

moga ketemu lagi. jom

KLIK SINI

Advertisements