August 2008


Petikan buat tazkirah diri ana,

Islam apakah yang kamu anuti hingga menjadikan kamu begitu?(bermuram durja)

Jangan kamu perkecilkan sesuatu yang ma’ruf walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang ceria” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi di dalam Syi’ab al-Iman)

Senyum dan ceria-cerialah tatkala berurusan dengan manusia, menangislah semasa bersunyi-sunyian bersama Dia.

ABU SAIF @ www.saifulislam.comsahabat

“Ku tundukkan diri mengadapMu,

menghampiri marfirahMu,

Ku sesali kesilapanku,ampunkanlah dosa-dosaku,

Ku titiskan airmataku,

mengiringi waktu sepiku,

kasihanlah pada hambaMu,

yang mengharapkan keredhoaanMu.

*****

Baru kusedari,

hakikat diri ini,

hanya untukMu,

jiwa ragaku,keikhlasaan,ketaqwaan,

baru ku mengerti,realiti hidup ini,

hanya padamu,ku serahkan pengharapan,penetuan.

*****

Tuhan berikanlah,padaku cahayaMu,

untuk menerangi perjalananku.

Tuhan tunjukkanlah,jalan hidayahMu,

dalam meneruskan kehidupanku,

Tuhan sinarilah,hati nuraniku,

dengan sinaran keimanan,

Tuhan bukakanlah,pintu marfirahMu,

untuk menerima taubat dariku.

ramadhan

Nukilan asal Usrah al-firdaus.

Ceria-ceria kanlah duhai insan yang ingin bergelar da’ie.Ayuh maniskan wajah,pandanglah ke depan selalu.Jadikanlah setiap kepahitan dan kesedihan hidup sebagai aspirasi buat bekalan untuk mendidik diri dan sahabat-sahabat di sekeliling.Andai diriku dan dirimu tidak mampu untuk bergelar ketua,atau tidak mampu untuk memikul amanah memimpin teman-temanmu,cukup sekadar kalian dan diriku beringat,bahawa kalian dan diriku adalah ketua buat diri sendiri.Didiklah dirimu dengan didikan yang fitrah kerna kelak kita akan dipersoalkan kembali.Hitunglah dosa pahala selalu.Usah terus leka dengan kenikmatan dan keseronokan.

Jika tiada akhirat,benar sekali,dunia ini tidak akan bermakna.Benar pesanmu.

warkahraudhah@tamanpersuratan.com

Assalamualaikum warahmatullah,

“Aku Aiman,pelik jugak memikirkan masa depan kita.Ya lah.Dah bertahun aku belajar bahasa inggeris,tidak jugak pandai-pandai.Tengok anak si Leman tu,baru 2 tahun belajar bahasa russia,udah dapat cair,kata orang,”kata anak muda yang berwawasan jauh,Zainuddin kepada sahabat baiknya,Aimanuddin di sebuah desa yang aman damai.

Pernahkah isu ini kita timbulkan?-Seringkali menjadi tanya soal bagi sesetengah pihak,walaupun sudah bertahun-tahun belajar bahasa inggeris,namun integriti bahasa inggeris di kalangan bangsa kita,khususnya melayu masih lagi boleh dipersoalkan.Kerap kali juga isu dan perkara ini menjadi buah mulut bagi kami,para pelajar bahasa asing.Apabila difikir-fikirkan mungkinkah perlaksanaan sistem pembelajaran bahasa inggeris itu masih perlu di tambahbaikkan lagi?

kucing

Bahasa inggeris pelajar Malaysia,amatlah boleh di banggakan,jika di bandingkan dengan student jepun sendiri.Malah berani saya katakan,ada ketikanya adik-adik kita juga boleh kita menyaingi bahasa inggeris kawan-kawan jepun saya.Mungkin,dari sesetengah segi sahaja,namun apa yang ingin dikongsi,mereka juga seakan-akan telah meletakkan mind-setting bahawa pelajar asing yang datang ke jepun,hebat berbahasa inggeris.Saya hanya golongan yang di level sederhana,juga sedang berusaha untuk menjadi hebat berbahasa inggeris seperti sahabat-sahabat di uia.

Seingat ana suatu ketika dulu,mempelajari bahasa jepun tidak sama dengan mempelajari bahasa inggeris.Masakan sama,jika tempoh masa untuk mempelajari bahasa jepun hanyalah selama setahun setengah,sedangkan tempoh ana mengenal erti bahasa inggeris dari “An Apple” dan “You adalah awak” sebermula di bangku tadika lagi.Prosesnya berlanjutan selama hampir 10~11 tahun dari seusai usia jagung sehinggalah ke spm.Namun untuk seseorang fasih berkomunikasi dalam berbahasa inggeris,kita tidak mampu memberi jawapan yang pasti akan tempohnya..?-Berjayakah anda temui jawapannya?

muslim

Suatu perkongsian bersama.Ketika mempelajari bahasa jepun seawal jam 8 pagi sehingga jam 5~6 petang selama seminggu,5 hari berturut-turut;membuatkan kami seringkali di paksa untuk bercakap dalam bahasa jepun.Masakan tidaknya,waktu rehat dan selepas sekolah juga,dihadiahkan lagi dengan kerja rumah(kadai) yang memang seakan-akan mahu mengisi 24 jam hidup kami.

Ini masa belajar.Maka anda seharusnya belajar!-Ungkapan yang memang tidak damai untuk didengari,malah seolah-olah ianya menjadi satu kemestian,dan kadang-kadang,ianya menjadi satu motivasi.Bermotivasi walaupun sebenarnya pahit untuk dimotivasikan.

Saya berpendapat,sistem pelajaran bahasa inggeris di malaysia sangatlah baik.Jika dibandingkan dengan sebuah negara yang bernama jepun.Namun ini tidak bermakna tiada ruang untuk kritikan dan saranan untuk sama-sama kita lontarkan buat generasi masa depan.Sebagai satu contoh mudah,adik-adik di sekolah boleh mempraktikkan satu tip yang pernah sahabat-sahabat ana lakukan.Salin 5 words setiap hari dan cuba hapalkan.Boleh juga dilakukan untuk kalimah bahasa arab,jua bahasa jepun.

Namun,berjayakah cara ini?-Cubalah,saya dan anda mungkin akan merasai kesannya.

Moga ana dan antum juga akan terus berusaha.Tafadhol untuk beristiqomah melaksanakannya.

5 perkataan setiap hari.Benarlah medan berbuat lebih sukar daripada medan berkata-kata.

(( Komen analisa pembacaan di artikel penulisan saifulislam.com ))

Analisa 2

warkahraudhah@tamanpersuratan.com

Assalamualaikum warahmatullah.

Alhamdulillah,semoga dengan kata-kata dorongan yang diberikan,para pelajar di bumi jepun akan lebih bersemangat untuk memperkayakan bahasa,selaras dengan tuntutan da’wah terhadap masyarakat di sini.

bandarBahasa jepun memang agak sukar,apatah lagi seperti juga bahasa cina,banyak kanji iaitu tulisan yang berlingkar-lingkar dan berseni-seni perlu di hafal.Namun penghantaran student malaysia ke jepun secara umunya dilihat sebagai satu pelaburan jangka panjang untuk pembangunan negara di bidang kejuruteraan,khususnya.Wujud juga bidang lain seperti bidang pendidikan.

Pendidikan yang di difokuskan oleh kerajaan malaysia khususnya,lebih mensasarkan kepada melatih guru-guru yang akan mengajar bahasa asing apabila pulang ke malaysia nanti.Kemana mereka ditempatkan?

Sekadar di SBP..atau sekadar di MRSM…atau sekadar di sekolah-sekolah elit anak orang berada..??

Sewajarnya,guru-guru bahasa asing ini,turut di hantar ke sekolah-sekolah biasa.Semoga dengan pendekatan ini,anak-anak kampung yang belum kenal di mana letaknya jepun sendiri pun,mempunyai dan mula menanam cita-cita yang panjang dan jauh.Bukan sekadar untuk menjadi ultraman.Bahkan bercita-cita untuk menjadi engineer ultraman!

japanSelain bidang latihan perguruan bahasa asing,bidang ekonomi turut ditekankan.Namun di bidang ekonomi,hanya terdapat beberapa orang pelajar sahaja yang di tawarkan belajar di jepun,rata-ratanya di taja oleh petronas.Hebat juga petronas kerana berani melaburkan tenaga elitnya di bidang ekonomi di sebuah negara bergelar jepun.Maka bakal lahirlah CEO petronas yang mempunyai gerak kerja pantas dan tegas.Berhikmah pula,pabila diadaptasi dengan gerak kerja islam.

Bahasa medan komunikasi.Bahasa juga medan memahami.Bahasa juga medan memberi.

Bahasa jua medan da’wah.

Namun beruntunglah kepada yang fushah berbahasa arab.Kerna ianya bahasa yang lebih mulia.

Ya Allah,pimpinlah kami dalam mendalami bahasa kekasihMu.Jika tidak kami,pada keturunan anak-anak kami.

لغة العربية

-satu kerinduan dan sebuah harapan.

anak-anak itu bersih

Japanese children.Ketika merentas desa.

muslim

Children of islam,Otse’ka Mosque,Japan.

(( Komen analisa pembacaan di artikel penulisan saifulislam.com ))

Analisa 1

warkahraudhah@tamanpersuratan.com

Assalamualaikum warahmatullah.

Sepanjang berada lebih kurang setahun setengah di bumi jepun ini,banyak pemerhatian yang ingin dikongsi.Banyak eksperimen dan data-data yang tidak berlatarkan makmal dan mikroskop manual sering kali direnungkan.Mungkin ada kalanya ianya wajar disimpan dan ada ketikanya ia harus dikongsi buat renungan bersama.

Jepun lebih kedepan dalam aspek dan ciri-ciri islam berbanding negara kita sendiri.Sebuah negara yang kita sering agungkan kerana jumlah kapasiti individu yang mengaku dirinya islam itu ramai.Maaf kerana kata-kata yang dilafazkan melalui tulisan yang tidak seberapa ini sedikit kasar bunyinya,namun inilah hakikat yang semestinya kita iyakan.

seni

Point 1-Jepun memang mendahului dalam aspek kebersihan.Lihat sahaja tandas mereka.”Benarkah semua tandas di Jepun bersih berkilat?”,seorang anak muda menangkas ruang bicara,bernadakan tanda tidak puas hati.

Namun izinkan nada ini dituturkan oleh diri ini,tika berada di malaysia nanti.”Memang benarkah tandas di malaysia semua kotor-kotor? Tiada siapakah yang sudi menjaga kebersihan? Adakah perlu kepada bayaran terlebih dahulu,lantas akan terbitnya nilai kebersihan?”,ana bermonolog sendirian.

Benar lagi tidak takjub sekali.

Pantas sekali ada bayaran yang di kenakan,bersihlah sedikit tandas tersebut.Namun berapa banyak tandas malaysia yang berbayar yang tidak bersih??-maaf kerana sekali lagi,ingin melahirkan rasa ketidakpuasan hati.

Mungkinkah YB-YB tidak pernah ke tandas awam?? Masakan mereka hanya ke tandas yang berbayar sehingga RM 5?-Tandas awam di malaysia perlu di dibersihkan!

Bukan pada lokaliti tempatnya.Namun apa yang pasti pada pemikiran rakyatnya yang harus dibersihkan.Pemikiranku.Pemikiran kalian.Pemikiran kita bersama.

Seringkalikah kita lupa,bahawa kebersihan itu sebahagian daripada islam? Lihat tandas yang kotor dan jelek sahaja,lantas ditutup mata dan di hempas pintunya,lambang dan tanda melahirkan protes?

Mahukah kita berubah..

Islam itu bersih.Namun kenapakah seringkali islam difitnah kerana kebobrokan yang ada pada muslimnya?-lantas,ayuh sama-sama mencari titik bermuhasabah.
islam

(( Komen analisa pembacaan di artikel penulisan saifulislam.com. ))

warkahraudhah@tamanpersuratan.com

Setiap kamu ini istimewa.Gunakanlah setiap ruang untuk islam.Usah biarkan ketempangan di ruang pada dimensi tanggunjawabmu.InsyaAllah.

muslim
warkahraudhah@tamanpersuratan.com

masjid turki “Minta maaf,akak.Tumpang tanya.boleh kami tahu jalan untuk ke masjid turki?”-begitulah perbualan ringkas kami di sebuah kedai seven-eleven(konbini) sewaktu jalan untuk ke masjid turki,sebuah masjid yang dibiayai penuh oleh kerajaan turki dijepun,ingin di kunjungi.

“Ooo,masjid turki.Mari akak tunjukkan.”

Penjual kedai yang diajukan soalan,pelanggan kedai yang baik hati pula menjawabnya.Begitulah kemurahan hati yang dimiliki oleh masyarakat jepun.Kaya dengan islam walaupun masih kurang dengan muslimnya.Subhanallah.

Peristiwa tersebut juga menjadi titik tolak pada diri ana sendiri bahawa tidak semua masyarakat jepun kurang fasih berbahasa inggeris.Mak cik tersebut dengan sedaya upaya yang ada,telah cuba bertutur dalam bahasa inggeris ketika menunjukkan jalan kepada kami.Ada kalanya,ana sendiri terlepas menjawab pertanyaan dengan bahasa jepun.

“Akak dengar binaan kat dalam masjid tu sangat menarik.Ramai kawan akak cakap,binaan didalamnya memang sukar untuk ditandingi.Dulu pengukir-pengukir turki yang dibawa ke sini untuk mengukir binaan di dalamnya”,getusnya,melahirkan kekaguman.

“Jom akak,jemputlah datang ke dalam sekali”,pelawa hafizul,sahabat ana daripada korea.

Persingahan kami ke masjid tersebut selaku kunjungan ana yang kedua melahirkan suatu yang cukup bermakna dalam diri.Dengan masa yang agak terhad,ingin sekali ana mengunjunginya pada kali yang seterusnya.Ya Allah,tautilah hati kami,hambaMu yang menagih akan keredhoanMu,dengan rumah-rumahMu.

Jadikanlah hati kami ini tenang dengan bermunajat di dalamnya.Ya Allah,penuhilah hati-hati kami dengan ibrah akan keagungan yang tersingkap pada akhlak hamba-hambaMu di rumah-rumahMu.Ya Allah,ku dambakan tarbiyah dari rumahMu.

tokyo

warkahraudhah@tamanpersuratan.com

perdengarkanlahAlhamdulillah,sudah tidak berapa lama lagi tetamu kehormat bakal menjengah kembali.Ya Allah,betapa pemurahnya rahmat dan kasihMu,dapat lagi diriku yang kerdil ini untuk menerima Ramadhan yang barakah.Ya Allah,pimpinlah ana di kala Ramadhan yang mulia ini.

Cuti natse(musim panas) sedang membuka tirainya.Tanyalah diri,apakah yang bakal diisi tatkala ramadhan ini? Hafadz Al-Quran? Mahu belajar dan mendalami bahasa Arab? Rancanglah dari sekarang.Selamat merancang.

Al-Quran

warkahraudhah@tamanpersuratan.com

Next Page »